ساز های کوبه ای

کتاب های آموزش کاخن

کتاب های آموزش کاخن

کتاب های آموزش کاخن و آشنایی با ساز کاخن

ساز کاخن (اسپانیایی: Cajón) تلفظ: [kaˈxon] نوعی ساز کوبه ای است. ساز کاخن یک کلمه اسپانیایی به معنای جعبه است که به معنای نوعی ساز کوبه ای است. نوازنده ساز کاخن روی آن می نشیند و با ضربه کف دست و انگشتان به صفحه جلویی ساز (پلاگ) و صفحات کناری و بالایی ساز، صدا تولید می کند.

ساز کاخن بیشتر در موسیقی آفریقایی-پرو و ​​همچنین سبک های فلامنکو و جاز معاصر استفاده می شود. اصطلاح کاخن به دیگر سازهای کوبه ای جعبه ای شکل که در موسیقی آمریکای لاتین استفاده می شود، اشاره دارد، مانند cajón de rumba (که در موسیقی رومبای کوبا استفاده می شود) و cajón de tapeo (مورد استفاده در موسیقی محلی مکزیک).

تاریخچه ساز کاخن

کاخن که در زبان اسپانیایی به معنای جعبه است قدمت زیادی ندارد و تاریخ انتشار آن کوتاه است، کولی های اسپانیایی ابتدا با گیتار که جزء جدایی ناپذیر موسیقی فلامنکو است، ریتم را روی جعبه های میوه اجرا کردند و همچنین به رقص و آواز پرداختند. شکل خود را گرفت و به کاخ فعلی تبدیل شد.

کاخن از اواخر قرن 18 توسط آفریقایی-پرویی ها (آفریقایی های پرو تبار) مورد استفاده قرار گرفته است. بردگان آفریقای غربی و مرکزی که به آمریکا آورده شده اند، اصلی ترین وارثان ساز کاخن هستند.

در حال حاضر این ساز در آمریکا، فیلیپین و اسپانیا رایج است. کاخن در دوران برده داری در پرو توسعه یافت و در سال 1850 به اوج محبوبیت خود رسید. در سال های پایانی قرن نوزدهم، نوازندگان کاخن تغییراتی در ساختار و صدای این ساز ایجاد کردند. پس از دوران برده داری، در میان سایر ساکنان آمریکای لاتین، از جمله سفیدپوستان (نسل بعدی استعمارگران اروپایی) محبوب شد.

ساختار ساز کاخن

ساز کاخن یک جعبه شش طرفه و یک مکعب مستطیل با پنج ضلع است که از یک لایه نازک چوب به ضخامت 1.3 تا 2 سانتی متر (0.5 تا 0.75 اینچ) ساخته شده است. ضلع ششم (یکی از مستطیل ها) با لایه نازکی از تخته سه لا پوشیده شده است. به این صورت که سطح نهفته یا سر کاخن است «تاپا» می گویند.

صفحه چوبی “تاپا” معمولاً به طور کامل به جعبه کاخن چسبانده نمی شود، بنابراین فقط در چند کاخن در قسمت های بالایی آن به ساز کاخن متصل می شود. با این چیدمان صدای عجیبی همراه با صدای ارتعاشی از کاخن در هنگام ضربه زدن به تاپا شنیده می شود.

نوع چوبی که تخته “تاپا” را تشکیل می دهد بسیار متفاوت است و بستگی به نوع صدایی دارد که سازنده (یا مشتری) ترجیح می دهد.

صداهای با تونالیته پایین (بیس) گرم و دلنشین، صداهای با تناژ بالا (زیر) شفاف و روشن هستند و هیچ تغییری در کارکتر و در ویژگی های صوتی کاخن ها ایجاد نمی شود. معمولاً از چوب گیلاس، ماهون و افرا برای ساخت تخته “تاپا” استفاده می شود. سایر قسمت‌های کاخن از چوب‌های کاج، صنوبر یا دیگر چوب‌های سفید مرغوب ساخته می‌شوند.

روبرتو چینو بولانوس، نوازنده پرکاشنی، اخیراً یک کاخن پلکسی گلاس را اختراع کرده است، بدنه شفاف این ساز کاخن بزرگتر و سنگین تر از ساز کاخن سنتی است، در حالی که حجم آن کمی بیشتر از ساز کاخن سنتی است.

ساختار ساز مکعبی چوبی است که نوازنده روی آن می نشیند و به قسمت جلوی ساز که با پیچ به بدنه آن متصل است ضربه می زند.

پشت این بشقاب 3 سیم گیتار در فاصله ای قرار دارد که از ارتعاش چوب صدا می دهد و صدای چوب را به صدای زنگ تبدیل می کند. این ساز در موسیقی سنتی کاربرد ندارد و در آثار کلاسیک، پاپ، جاز، فلامنکو و تلفیقی کاربرد دارد. یادگیری این ساز برای کسانی که تمبک و تنبور می نوازند راحت تر است.

کتاب های آموزش کاخن

کتاب های آموزش کاخن

کتاب های آموزش کاخن

برای یادگیری ساز ها نیاز به یادگیری از کتاب های نوازندگی داریم. در هر سازی حتی در آموزشگاه ها استادان کتاب هایی را به ما برای تمرین ها و یادگیری ها معرفی میکنند تا بتوانیم از روی آنها بنوازیم و ساز مورد نظر را به طور کامل بیاموزیم. در ادامه 4 تا از بهترین کتاب های آموزش کاخن را برای شما آورده ایم تا با تهیه آن به راحتی ساز کاخن را بنوازید.

  • چهل قطعه برای کاخن

این کتاب یکی از کتاب های آموزش کاخن توسط محمدرضا رئیسی منتشر شده است. چهل قطعه کتاب برای کاخن برای افراد مبتدی و پیشرفته طراحی شده است. محمدرضا رئیسی در خصوص انتشار این کتاب هدف از انتشار را ارتقای سطح موسیقی هنرجویان کاخنی و گسترش توانمندی های آنان دانست. در این کتاب قطعاتی با ریتم های مختلف و تکنیک های متفاوت برای نوازنده برای تمرین ریتم در حین نواختن یک قطعه وجود دارد.

  • لوتوس کاخن

این کتاب ابتدا توسط شرکت لوتوس تهیه و توسط سایت ملودینگ منتشر شده است. این کتاب منبعی عالی برای آموزش ساز کاخن از دیدگاه بین المللی است. این کتاب یکی از بهترین کتاب های آموزش کاخن میباشد.

  • شیوه نوازندگی کاخن

این کتاب شامل دو جلد است و هر دو جلد نوشته محمدرضا رئیسی است. کتاب سبک نوازندگی کاخن 120 صفحه ای جلد اول، ریتم های آمریکای لاتین و آفریقا را پوشش می دهد. جلد دوم شیوه نوازندگی کاخن شامل ریتم های فلامینگواست. این کتاب برای نوازندگان کوبه ای و مبتدیانی که معمولاً کاخن را به عنوان ساز دوم می نوازند مناسب است.

  • کاخن در موسیقی فلامینگو

کتاب دیگری که می توانید برای یادگیری ساز کاخن درخواست دهید، کتاب کاخن در موسیقی فلامینگو اثر بابک بابا ربیع است. کاخن در موسیقی فلامینگو یکی از کتاب های آموزش کاخن است که بسیار پرطرفدار است.

بهترین برند ساز های کوبه ای ایران کدام است؟

ایران پرکاشن بهترین سازهای موجود در بازار را به شما عرضه میکند. با خرید ساز از ایران پرکاشن، تجربه خرید یک ساز کوبه ای بسیار سبک و خوش صدا را داشته باشید و اگر برای خرید ساز های کوبه ای نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید میتوانید از طریق واتساپ با کارشناسان ایران پرکاشن در ارتباط باشید.

ایران پرکاشن: نغمه‌ای از کیفیت و اصالت

کمپانی ایران پرکاشن با رسالت تولید محصولاتی باکیفیت و با قیمتی عادلانه در بهمن ماه سال 1398 آغاز به کار کرد. هدف ما ارائه بهترین سازهای پرکاشن به هنرمندان عزیز با حداقل سود و حذف واسطه‌ها است.

ایران پرکاشن طیف گسترده‌ای از سازهای پرکاشن ایرانی و ملل را با کیفیت ساخت بالا و قیمت مناسب عرضه می‌کند. تنوع محصولات ما شامل دف، بندیر، کاخن، هنگ درام  می‌شود.

مسئول فروش: 09106805418
پشتیبان فنی: 09331054352

ایران پرکاشن، نغمه‌ای از کیفیت و اصالت را به گوش جان شما می‌نوازد.

مزایای خرید از ایران پرکاشن:

  • کیفیت بالا: استفاده از بهترین مواد اولیه و تکنولوژی‌های نوین در ساخت سازها
  • قیمت مناسب: حذف واسطه‌ها و ارائه محصولات با حداقل سود
  • تنوع محصولات: طیف گسترده‌ای از سازهای پرکاشن برای نیازهای مختلف
  • گارانتی و خدمات پس از فروش: خیالی آسوده با گارانتی یک ساله و پشتیبانی فنی

ما در ایران پرکاشن به دنبال ارتقای سطح موسیقی و نوازندگی در ایران هستیم و با ارائه محصولات باکیفیت و خدمات مناسب، به هنرمندان عزیز در این مسیر کمک می‌کنیم.همین امروز به جمع مشتریان ایران پرکاشن بپیوندید و از نغمه‌های اصیل و دلنشین سازهای ما لذت ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =