ساز های کوبه ای

ساز کاخن و چیزهایی که باید در مورد آن بدانید

ساز کاخن، خرید ساز کاخن، قیمت ساز کاخن

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]ساز کاخن و یا کاخون (Cajon)، ساز کوبه‌ای سنتی اسپانیایی است و در لغت به معنای جعبه و یا صندوق است. نوازنده کاخن بر روی آن نشسته و با ضرباتی که توسط کف دست و انگشتان بر روی صفحه جلویی ( به اصطلاح تاپا) و صفحات کناری و بالایی آن می‌نوازد، صدا تولید می‌کند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

ساز کاخن و چیزهایی که باید در مورد آن بدانید

ساز کاخن و یا کاخون ( که البته تلفظ صحیح آن Ka-Hon است)، سازی با سابقه‌ای طولانی و نامعلوم است. کلمه کاخن در اسپانیایی به معنای جعبه یا صندوق است. در نقل افسانه‌های تاریخی آمده است: در قرن هجدهم، بردگان آفریقایی در پرو، اولین تولیدکننده کاخن بوده‌اند. اما متاسفانه، دولت استعماری اسپانیا می‌ترسید این گردهمایی‌ها و موسیقی‌نوازی‌ها، محلی برای تجمع مخالفان و اوج گرفتن نا آرامی‌ها باشد. در نتیجه نیروهای امنیتی و صاحبان برده‌ها، در اقدامی امنیتی استفاده از این موسیقی سنتی آفریقایی را ممنوع کردند.

اما پس از گذشت سال‌ها، سازهایی که در انبارها خاک می‌خوردند و کنار گذاشته شده بودند، روی کار آمدند و به عنوان ساز کوبه‌ای محبوب نسل جدید، به جامعه معرفی شدند. امروزه از ساز کاخن در گروه‌های موسیقی گوناگون و حتی در مکان‌های مختلف استفاده می‌شود. این ساز آوایی زمینی و گرم دارد و همراه خوبی برای گیتاریست‌ها و خوانندگان است.

طراحی و تکنیک‌های کاخن

طراحی اصلی ساز کاخن، ساده و ظریف است. جعبه‌ای چوبی که برای نواختن آن می‌توان به نقاط مختلفش ضربه زد؛ قد این ساز معمولا 18 اینچ و عرض آن 12 اینچ است. صفحه جلویی در این ساز که در اصطلاح به آن تاپا گفته می‌شود، از یک لایه نازک‌تر و کم چگالی‌تر مانند تخته سه لایی ساخته شده است. ضرباتی که به این سطح وارد می‌شود در هر نقطه آوای متفاوتی دارد. در واقع شما می‌توانید با ضربه زدن به هر نقطه کاخن صدایی منحصر به فرد ایجاد کنید.

درست است که ساز کاخن صدای بلند و واضح بسیار شگفت‌آوری دارد، اما کمی طول می‌کشد تا آهنگ‌های مختلفی را که می‌توان با آن نواخت را درک کنید. این ساز هر دو تن اصلی زیر و بم را تولید می‌کند.

هنگامی که به لبه‌های آن ضربه زده شود، صدای زیر واضح‌تری ایجاد می‌کند که میتوان از آن به عنوان یک بک بیت (back beat ) مانند اسنر درام در یک درام کیت سنتی، استفاده کرد. هنگامی‌که ضربه‌ها به مرکز صفحه جلویی ساز نزدیکتر شود، میزان زیر بودن آوای آن کاهش می‌یابد و صدای چوبی و بم آن به نوازنده این امکان را می‌دهد که بجای یک باس درام یا طبل، از آن استفاده کرد.

ضربات مختلف، کشیدن انگشتان، قطع کردن و هیت‌های آزاد در ساز کاخن، طیف وسیعی از صداهای جالب را بوجود می‌آورد و با توجه به اینکه از کدام قسمت دست استفاده شده و چه میزان فشاری توسط دست یا پا به دیواره‌های چوبی آن وارد شده است، می‌توان گام صداها را تغییر داد.

یادگیری ضربه زدن به قسمت‌های پایینی کاخن برای رسیدن به تن‌های بم در ابتدا کمی سخت و دشوار به نظر می‌رسد، زیرا در عین حالی‌که می‌خواهید ریتم را حفظ کنید، باید به سمت پایین نیز خم شوید. اما، مانند هر کار دیگری در زندگی، این نیز با تمرین کامل می‌شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”9963″ img_size=”full” parallax_scroll=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]در صفحه پشتی ساز کاخن، نیز سوراخی دایره‌ای برای خارج شدن صدای ساز تعبیه شده است. اندازه و وزن این ساز آن را به ابزاری فوق‌العاده تبدیل کرده است و به راحتی می‌توانید آن را در سفرها به همراه خود برده و از صدای آن لذت ببرید. همانطور که اشاره شد، منشا این ساز پرو است و در موسیقی فلامنکو (سبک موسیقی محلی مردم لاتین به خصوص مردم اسپانیایی زبان) نقش برجسته‌ای دارد، گرچه استفاده از کاخن در ژانرهای مختلفی مانند فولک، راک، جاز، پاپ و غیره نیز جایگاه خود را یافته و محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

نحوه نواختن کاخن: “چگونه بر روی کاخن بنشینید”

قطعا شما نیز آرزو تمایل دارید ساز کاخن را طوری بنوازید که در عین حال که راحت است، هیچ آسیبی هم به شما یا سازتان وارد نشود.

معمول‌ترین استایل برای نواختن کاخن، نشستن بر روی آن و خم شدن به سمت صفحه جلویی آن است. با این حال بعضی از نوازنده‌ها تمایل دارند که بر روی صندلی‌ای پشت کاخن بنشینند و آن را بنوازند. این قابلیت جالب ویژه ساز کاخن است که می‌توانید آن را در هر وضعیتی که برای‌تان راحت‌تر است، بنوازید. تنها باید امتحان کنید کدام حالت برای شما بهتر است.

برای حفظ سلامتی و ایمنی، باید قبل از اجرا و نوازندگی کاخن، حرکات ورزشی و کششی انجام دهید. وضعیت قرارگیری بدنتان در هنگام نواختن کاخن، موضوعی است که باید به آن توجه کنید. دقت کنید در هنگام اجرای ساز کاخن، پشت خود را صاف نگه‌دارید و خم نشوید، اما لازم نیست خیلی هم به خودتان سخت بگیرید![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”9962″ img_size=”full” parallax_scroll=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

دانش‌تان را بروز کنید!

در این ساز نیز مانند هر ساز دیگری باید با یادگیری و تمرین، مهارت‌های نوازندگی‌تان را افزایش دهید. تجربه کنید و بیاموزید. اگر می‌خواهید نوازنده بزرگی شوید باید از تکنیک‌های روز آن آگاهی داشته باشید و توان و وقت خود را سرمایه‌گذاری کنید.

بجای چشم‌هایتان، از گوش‌هایتان استفاده کنید!

زیبایی‌شناسی در دنیای ما یک کیفیت جذاب است و اگر اقدامات احتیاطی لازم را انجام ندهید، می‌تواند کاملا فریبنده باشد!

بدون شک، کاخن‌های بسیار زیبایی در جهان وجود دارند و ممکن است زمانی‌که برای خرید کاخن اقدام می‌کنید، سازهایی جذابی را ببینید که دور تا دور آن نقاشی شده و طرح و نگارهای دلفریبی دارند، ایناها حقه‌های بازاریابی است تا شما را ترغیب کند آن ساز را بخرید. اما آیا این ویژگی، به معنای پخش بهتر یا صدای بهتر و کیفیت بالاتر آن ساز است؟

همیشه باید قبل از خرید کاخن آن را تست کنید. تحت تاثیر برند یا ظاهر آن قرار نگیرید. کیفیت ساز با این عوامل تعیین نمی‌شود.

عامل مهمی که باید در نظر بگیرید، این است که کاخن از چه چوبی ساخته شده است. در دو کاخن کاملا یکسان، نوع چوب می‌تواند موجب تفاوت زیادی در آنها شود. یکی صدایی عمیق داشته باشد که طنین خوبی دارد، در حالی‌که دیگری صدایی کسل‌کننده و وزوز مانند داشته باشد.

توسکا، بلوط و کاج معمولا چوب‌های مناسب برای تولید یک کاخن خوب هستند. اما به این معنا نیست که از سایر چوب‌های ارزان، نمی‌توان ساز کاخن خوب تولید کرد. باید صدای ساز را بشنوید و تصمیم بگیرید.

نکته دیگری که باید به آن دقت کنید این است که ساز کاخن نیز مانند هر ساز دیگری ممکن است در حین جابجایی و در شرایط مختلف، دچار آسیب شود. در نتیجه داشتن یک کاور و محافظ ضرورت می‌یابد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 

ایران پرکاشن: نغمه‌ای از کیفیت و اصالت

کمپانی ایران پرکاشن با رسالت تولید محصولاتی باکیفیت و با قیمتی عادلانه در بهمن ماه سال 1398 آغاز به کار کرد. هدف ما ارائه بهترین سازهای پرکاشن به هنرمندان عزیز با حداقل سود و حذف واسطه‌ها است.

ایران پرکاشن طیف گسترده‌ای از سازهای پرکاشن ایرانی و ملل را با کیفیت ساخت بالا و قیمت مناسب عرضه می‌کند. تنوع محصولات ما شامل دف، بندیر، کاخن، هنگ درام  می‌شود.

مسئول فروش: 09106805418
پشتیبان فنی: 09331054352

ایران پرکاشن، نغمه‌ای از کیفیت و اصالت را به گوش جان شما می‌نوازد.

مزایای خرید از ایران پرکاشن:

  • کیفیت بالا: استفاده از بهترین مواد اولیه و تکنولوژی‌های نوین در ساخت سازها
  • قیمت مناسب: حذف واسطه‌ها و ارائه محصولات با حداقل سود
  • تنوع محصولات: طیف گسترده‌ای از سازهای پرکاشن برای نیازهای مختلف
  • گارانتی و خدمات پس از فروش: خیالی آسوده با گارانتی یک ساله و پشتیبانی فنی

ما در ایران پرکاشن به دنبال ارتقای سطح موسیقی و نوازندگی در ایران هستیم و با ارائه محصولات باکیفیت و خدمات مناسب، به هنرمندان عزیز در این مسیر کمک می‌کنیم.همین امروز به جمع مشتریان ایران پرکاشن بپیوندید و از نغمه‌های اصیل و دلنشین سازهای ما لذت ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + چهارده =