مقالات ساز دف

دف پوست طبیعی چیست و چطور تولید می‌شود؟

دف پوست طبیعی چیست؟

دف پوست طبیعی

دف یکی از سازهای کوبه ای در موسیقی ایرانی است. این ساز از یک حلقه چوبی ساخته شده که لایه ای از پوست روی آن کشیده شده است. برای ساخت ساز دف از دو نوع پوست طبیعی و مصنوعی استفاده می شود. دف از سازهای کوبه‌ای ایرانی است که شبیه ساز دایره‌ای است اما صدایی کمتر و اندازه ای بزرگ‌تر دارد. دف یکی از سازهای معروف ایران باستان و کشورهای اطراف است. ساز دف را با انگشتان می نواختند و در قدیم در مراسم عرفانی خانقاه ها استفاده می کردند.

نواختن دف این روزها در بین مردم رواج زیادی پیدا کرده است و بسیاری از مدارس این ساز را آموزش می دهند. ایران پرکاشن در این مقاله به معرفی ساز دف به خوانندگان می پردازد و تفاوت دف پوست طبیعی و مصنوعی را توضیح می دهد.

ساختار ساز دف پوست طبیعی

ساز دف از اجزای مختلفی تشکیل شده است. کلاف اصلی یکی از مهم ترین قسمت های دف است و در واقع بدنه ای استوانه ای دارد. این بدنه طراحی کوتاهی دارد و به راحتی در دست جای می گیرد. کلاف اصلی دف از چوب ساخته شده و با پوست طبیعی یا مصنوعی پوشیده شده است.

در واقع می توان گفت که سر و انتهای این استوانه با زاویه خاصی بریده شده و سپس پوست طبیعی یا پوست مصنوعی با سر به لبه استوانه متصل شده و با گل میخ ثابت می شود. در دیواره داخلی کمانه میخ های قلاب مانند وجود دارد و از حلقه های فلزی روی آن استفاده شده است.

فاصله این حلقه ها از پوست حدود 3 سانتی متر و از حلقه کناری 1 سانتی متر است. گل میخ ها برای نگه داشتن پوست در قسمت کمان و کنار و پشت کمان استفاده می شود. گل میخ ها سری صاف مانند پونز دارند و پوست را به خوبی روی پوست نگه می دارند.

پوست دف

سطح قرار داده شده بر روی قطعه استوانه ای که می تواند از مواد طبیعی یا مصنوعی ساخته شود، پوست نامیده می شود. تفاوت های زیادی بین دف پوست طبیعی و پوست مصنوعی وجود دارد. برای تهیه دف پوست طبیعی از پوست حیواناتی مانند آهو، گوسفند، بز استفاده می‌شود و اگر پوست طبیعی قدیمی‌تر باشد، برای ساختن دف مناسب‌تر است.

تفاوت دف پوست طبیعی با پوست مصنوعی در این است که پوست مصنوعی خواص بیشتری نسبت به پوست طبیعی دارد و به مرور زمان با مشکلاتی مانند بوی نامطبوع و کیفیت پایین صدا مواجه نمی شود. مهم ترین تفاوت دف پوست طبیعی با پوست مصنوعی این است که پوست مصنوعی در انسان حساسیت ایجاد نمی کند و علاوه بر آن خاصیت ارتجاعی و ضخامت خوبی دارد.

دف پوست طبیعی

از پوست حیواناتی مانند بز، گوسفند، آهو و گوسفند برای ساختن دف پوست طبیعی استفاده می شود. پوستی که برای ساخت این ساز استفاده می شود باید کهنه باشد زیرا پوست قدیمی بوی نامطبوعی ندارد. این پوست باید به خوبی برنزه شده باشد و ضخامت تمام قسمت های آن برابر باشد.

برای برنزه شدن پوست طبیعی ابتدا باید پوست را در آب خیس کنید و سپس موها را بردارید. هرگز نباید از موادی مانند آهک برای برنزه کردن پوست طبیعی استفاده کنید، زیرا آهک و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت پوست باعث از بین رفتن روغن طبیعی پوست می شود و بر صدای ساز تأثیر نامطلوب می گذارد.

دف پوست طبیعی نباید بیش از حد گرم شود زیرا ممکن است در اثر حرارت پاره شود. گرم کردن پوست طبیعی باعث خشک شدن روغن آن می شود و در نتیجه صدای ساز بد می شود.

دف پوست طبیعی چیست؟

دف پوست طبیعی چیست؟

چگونه دف پوست طبیعی را گرم کنیم؟

پوست طبیعی دف را نباید در گرمای شعله گرم کرد، بلکه در هوای آزاد و آفتابی قرار داد تا پوست گرم شود. حرارت دادن پوست طبیعی با آتش باعث از بین رفتن روغن پوست و همچنین خشک شدن و در نتیجه پاره شدن آن می شود.

در جاهایی که جز گرمای آتش راه دیگری برای گرم کردن پوست دف وجود ندارد، ساز دفن باید در فاصله مناسبی از شعله قرار گیرد. در این روش باید دستگاه را به دمای آتش برگرداند تا پوست روی آن به تدریج جمع شود.

اگر پوست طبیعی ساز در اثر گرمای هوا یا آفتاب شدید بیش از حد کشیده شده باشد، ساز را باید روی سطحی صاف یا یکنواخت توسط پوست قرار داد تا رطوبت زمین را به تدریج جذب کند.

دف پوست مصنوعی

جنس مورد استفاده در ساخت دف پوست مصنوعی برای همه سازها یکسان است و تنها تفاوت آن در ضخامت آن است. بهترین نوع پوست مصنوعی که برای دف استفاده می شود ساخت شرکت آمریکایی Remo می باشد.

این پوست مصنوعی صدایی بسیار گرم و دلنشین دارد و در برابر رطوبت بسیار مقاوم است. هنگام خرید دف پوست مصنوعی باید به سطح آن توجه زیادی داشته باشید. دفهای ساخته شده از پوست مصنوعی روکش مات دارند و در دو رنگ سفید و قهوه ای موجود می باشند. از پوست مصنوعی اغلب برای تهیه دف کوکی استفاده می شود.

نکات دف با پوست مصنوعی

دفهای ساخته شده از پوست مصنوعی ضخامت سطحی یکسانی دارند و کوک ثابتی دارند. مهم ترین تفاوت پوست طبیعی با پوست مصنوعی این است که پوست مصنوعی رطوبت را جذب نمی کند و در اثر رطوبت تغییر شکل نمی دهد.

صدای ساز استاندارد است، زیرا دارای خاصیت ارتجاعی مانند پوست مصنوعی است. پوست مصنوعی مانند پوست های طبیعی بوی نامطبوعی ندارد و مهم ترین مزیت آن نسبت به پوست طبیعی این است که توسط باکتری ها و میکروب ها تجزیه نمی شود و باعث بیماری نمی شود.

سخن نهایی

به طور کلی می توان گفت که سازهای دف پوست طبیعی صدای بهتر و قیمت بالاتری نسبت به سازهای دف با پوست مصنوعی می دهند. یکی دیگر از تفاوت های دف پوست طبیعی و مصنوعی این است که پوست های مصنوعی مقاومت بالاتری دارند زیرا نیازی به حرارت ندارند.

برای ایجاد یک روکش ساده دف از یک برگه کالک طراحی استفاده می شود. ایران پرکاشن در این مقاله به توضیح مختصری از تفاوت های دف پوست طبیعی و مصنوعی پرداخت. بهتر است کسانی که تازه نواختن این ساز را شروع کرده اند از دف پوست طبیعی استفاده نکنند زیرا ممکن است به دلیل نداشتن تجربه کافی در مراقبت از ساز به ساز آسیب وارد کنند.

دفهای ساخته شده با دف طبیعی با تغییر آب و هوا منقبض، انبساط و تغییر صدا می کنند، پس بهتر است نوازندگان کنسرت در کنسرت های خود از دفهای پوست مصنوعی استفاده کنند.

بهترین برند دف ایران کدام است؟

ایران پرکاشن بهترین دف های موجود در بازار را به شما عرضه میکند. این دف به دلیل فوق سبک بودن کمانه و داشتن پوست کالک کره ای، موجب ایجاد یک دف بسیار سبک و خوش صدا برای شما میشود. با خرید دف از ایران پرکاشن، تجربه خرید یک دف بسیار سبک و خوش صدا را داشته باشید و اگر برای خرید دف با کیفیت نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید میتوانید از طریق واتساپ با کارشناسان ایران پرکاشن در ارنباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هجده =