ساز های کوبه ای

تفاوت درامز و پرکاشن

تفاوت درامز و پرکاشن

درامز و پرکاشن هر دو از خانواده سازهای کوبه‌ای هستند و در بسیاری از سبک‌های موسیقی نقشی اساسی دارند. با وجود شباهت‌هایی که در ظاهر و نحوه نواختن این دو دسته ساز وجود دارد، تفاوت‌های بارزی نیز بین آنها به چشم می‌خورد.

ایران پرکاشن، نغمه‌ای از کیفیت و اصالت را به گوش جان شما می‌نوازد.

مسئول فروش: 09106805418
پشتیبان فنی: 09331054352

تفاوت درامز و پرکاشن چیست؟

تفاوت درامز و پرکاشن بسیار ساده است اما یکی از اصلی ترین سوالاتی است که تقریبا اکثر نوازندگان ساز های کوبه ای در ذهن دارند. تفاوت درامز و پرکاشن در چیست؟ آیا پرکاشن نوعی ساز است؟

ساز های پرکاشن به معنای سازهای کوبه ای میباشند که در واقع تمامی سازهایی که با ضربه زدن نواخته شوند زیر مجموعه پرکاشن ها قرار دارند. درامز همان سازیست که به اشتباه در ایران به عنوان جاز خوانده میشود. درامز از 7 تکه تشکیل شده است که شامل:

  1. باس
  2. سایددرام
  3. تک سنج
  4. جفت سنج
  5. تام تام
  6. دو عدد طبل بدون فنر
  7. تام فلور

در حقیقت درامز زیر مجموعه پرکاشن قرار دارد و از دسته سازهای کوبه ای میباشد. سازهای پرکاشن ایرانی مثل دف، تنبک، دایره و… میباشد. 

درامز

طبل، یکی از اولین آلات موسیقی بشر، قرن هاست که با آمیختن فرهنگ ملل مختلف به شکل امروزی درآمده است. درام ها همیشه نقش بسیار مهمی در ارکسترها و گروه ها داشته اند. همانطور که گفته شد این ساز در گذشته های دور بسیار مورد استفاده قرار می گرفت اما به دلیل موقتی بودن مواد آن تنها چند نمونه از این طبل های باستانی باقی مانده است. طبل در قرون وسطی و رنسانس به طور گسترده مورد استفاده قرار می گرفت و درام کوچک یا درام جانبی پرمصرف ترین طبل در آن زمان بود.

طبل در حفظ ریتم و وزن موسیقی بسیار موثر است و بدون آن موسیقی فاقد هیجان و جذابیت است. نام “جاز” نام اشتباهی است که برای درامز به کار می رود. “جاز” یک سبک موسیقی محلی منسوب به سیاهپوستان آمریکایی است که در منطقه می سی سی پی آمریکا در دهه 1900 سرچشمه گرفت و از آنجا به سایر نقاط جهان گسترش یافت. طبل ها مجموعه ای از طبل ها، سنج ها و دیگر سازهای کوبه ای هستند که با هم یک ساز مستقل و واحد را تشکیل می دهند. در اینجا به بررسی اجزای مجموعه درام می پردازیم

ساز های کوبه ای
تفاوت درامز و پرکاشن

اجزای درامز

سایددرام: قطر آن حدود 25 سانتی متر و ارتفاع استوانه آن 20 سانتی متر است و معمولاً برای صدای خوب با هشت یا نه طناب از نایلون یا سیم به هم می بندند. سایددروم با چوب چوبی بدون نمد و با دست چپ نواخته می شود.

طبل باس: همان طبل بزرگ دهل که از یک نوار فلزی یا چوبی به عرض حدود 40 سانتی متر و قطر 70 سانتی متر تشکیل شده است. پوست روی دو سطح مدور استوانه ای کشیده شده است. جلوی پای نوازنده قرار می گیرد و پای راست را به پدال فشار می دهند و میله ای که سر آن با نمد پوشیده شده است به سطح ساز کوبیده می شود.

این ساز که عنصر اصلی سازهای کوبه ای است بر روی سطح دیوار بر روی زمین قرار می گیرد در حالی که سازهای دیگر در سمت راست، چپ و بالای آن قرار می گیرند.

تام تام: تام تامز رنگ بیشتری به ریتم می بخشد. تام کوچک در سمت چپ و تام بزرگ در سمت راست قرار دارد. اگر تام ها چند ضلعی باشند، فرورفتگی در پوسته آنها ایجاد می شود.

تام فلور: بزرگترین ساز بعد از بیس درام است و سه پایه دارد و به راحتی روی زمین قرار می گیرد.

سنج: این ساز از دو دیسک فلزی مدور به قطر 30 تا 40 سانتی متر تشکیل شده است. در ارکسترها گاهی به یک میله فلزی وصل می شود و به یک پدال روی زمین متصل می شود. نوازنده با پای چپ خود پدال را فشار می دهد و در نتیجه دیسک بالایی به سمت پایین حرکت می کند و در اثر برخورد با دیسک پایین صدایی تولید می کند. به این نوع نشانگر کلاه بلند گفته می شود.

راید سیمبال نوع دیگری از سنج است که با ضربه زدن به انتهای چوب و شانه نواخته می شود. این ساز با دست راست نواخته می شود.

کراش سیمبال سنج دیگری است که روی پایه قابل تنظیم قرار می گیرد. برخلاف سنج راید، اگر با شانه به کنار چوب ضربه بزنیم، بهترین صداست.

متداول ترین نوع درام کیت پنج تکه است که شامل درام های جانبی، بیس درام ها و سه تام است.

 

بهترین برند ساز های کوبه ای ایران کدام است؟

ایران پرکاشن بهترین سازهای موجود در بازار را به شما عرضه میکند. با خرید ساز از ایران پرکاشن، تجربه خرید یک ساز کوبه ای بسیار سبک و خوش صدا را داشته باشید و اگر برای خرید ساز های کوبه ای نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید میتوانید از طریق واتساپ با کارشناسان ایران پرکاشن در ارتباط باشید.

 

ایران پرکاشن: نغمه‌ای از کیفیت و اصالت

کمپانی ایران پرکاشن با رسالت تولید محصولاتی باکیفیت و با قیمتی عادلانه در بهمن ماه سال 1398 آغاز به کار کرد. هدف ما ارائه بهترین سازهای پرکاشن به هنرمندان عزیز با حداقل سود و حذف واسطه‌ها است.

ایران پرکاشن طیف گسترده‌ای از سازهای پرکاشن ایرانی و ملل را با کیفیت ساخت بالا و قیمت مناسب عرضه می‌کند. تنوع محصولات ما شامل دف، بندیر، کاخن، هنگ درام  می‌شود.

مسئول فروش: 09106805418
پشتیبان فنی: 09331054352

ایران پرکاشن، نغمه‌ای از کیفیت و اصالت را به گوش جان شما می‌نوازد.

مزایای خرید از ایران پرکاشن:

  • کیفیت بالا: استفاده از بهترین مواد اولیه و تکنولوژی‌های نوین در ساخت سازها
  • قیمت مناسب: حذف واسطه‌ها و ارائه محصولات با حداقل سود
  • تنوع محصولات: طیف گسترده‌ای از سازهای پرکاشن برای نیازهای مختلف
  • گارانتی و خدمات پس از فروش: خیالی آسوده با گارانتی یک ساله و پشتیبانی فنی

ما در ایران پرکاشن به دنبال ارتقای سطح موسیقی و نوازندگی در ایران هستیم و با ارائه محصولات باکیفیت و خدمات مناسب، به هنرمندان عزیز در این مسیر کمک می‌کنیم.همین امروز به جمع مشتریان ایران پرکاشن بپیوندید و از نغمه‌های اصیل و دلنشین سازهای ما لذت ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =