ساز های کوبه ای

ویدیو آموزش کاخن کاملا رایگان (از 0 تا 100 ) + قدم به قدم

نواختن ساز کاخن ،آموزش نواختن کاخن

اگر شما هم جزو اون دسته از افرادی هستید که دوست دارند ساز کاخن را یاد بگیرند با ما همراه باشید. ساز کاخن جعبهای طبل مانند است که به تازگی سر از گذشتهها برداشته و دوباره در دنیای موسیقی ظهور کرده است. نواختن این ساز کاملا مقرون به صرفه، آسان و سرگرمکننده است.

چطور ساز کاخن را بنوازیم؟

 
شما می توانید کل این ویدیو آموزشی را در سایت http://www.dordo.ir/ مشاهده و خریداری کنید.

ساز کاخن، سازی کاملا مقرون به صرفه، با صدایی گیرا و جذاب است که توانسته در دنیای موسیقی امروزی جایگاه خوبی پیدا کند. نواختن کاخن بسیار ساده و سرگرمکننده است. از طرف دیگر، کوک ثابت آن مزیت بسیار مفید کاخن است که موجب میشود بتوانید به راحتی آن را با خود به هر جایی که میروید، ببرید و بسیار با دوام و محکم است.

تخفیف ویژه خرید از سایت ایران پرکاشن-min (1)

با محصولات ایران پرکاشن آشنا شوید.

اگر قصد نواختن دف و یادگیری آن را دارید پر اهمیت ترین قدم شما خرید دف خوب است. ساز دفی که انتخاب می کنید نیاز است که دارای بالاترین کیفیت در طراحی کمانه، جنس مقاوم چوب کمانه، وزن بسیار پایین ساز، جنس مناسب پوست برای خروجی صدای بهتر و … باشد.

ساز دف ایران پرکاشن ادعا می کند فوق سبک ترین دف موجود در بازار ایران است و بالاترین کیفیت کمانه و پوست را دارا می باشد. برای اطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

بسیار خب، حالا “چگونه ساز کاخن را بنوازیم؟”

ساز کاخن در اندازه و اشکال مختلفی تولید میشود و در بازار موجود است و هر کدام از سازها صدایی منحصر بفرد و متفاوت با دیگری دارد. اما نکته مشترک در تمام آنها، سوراخی است که در یکی از وجههای آن قرار دارد و صدای ساز از آن خارج میشود؛ و زمانیکه میخواهید کاخن را بنوازید، این قسمت همیشه باید پشت سرتان باشد. صفحه جلویی ساز که اصطلاحا به آن تاپا گفته میشود، جایی است که با ضربه زدن به آن میتوانید صداهای مختلف را تولید کنید.

برای نواختن این ساز میتوانید در حالتها و پوزیشنهای مختلفی قرار بگیرید و این شما هستید که انتخاب میکنید کدام حالت برای شما بهتر است. تنها نکته اصلی این است که شما باید راحت باشید. اما حالت اصلی که توصیه میشود، نشستن بر روی کاخن و ضربه زدن به صفحه ساز است.

حال سوال اینجاست که چگونه باید بر روی این ساز نشست؟ و پاسخ کاملا ساده است: به صورتی که راحت و آرام باشید!

باید پشت شما کاملا صاف باشد. ممکن است گاهی برای ایجاد آهنگی خاص نیاز باشد به قسمتهای پایینی و یا جانبی ساز ضربه بزنید و برای این کار باید خم شوید، اما این موقعیتها بسیار کم هستند. هر دو پای شما باید صاف و روی زمین باشد و زانوهایتان به حدی باز شده باشد که راحت باشید و به قسمت جلویی و همچنین کنارههای کاخن دسترسی داشته باشید.

توجه داشته باشید که هنگام نشستن به سمت جلوی کاخن ننشینید. زیرا این کار موجب میشود حرکات شما برای ضربه زدن محدود شود. از طرفی، خیلی هم به سمت عقب ننشینید که تعادل شما و ساز بهم بریزد.

همچنین میتوانید پشت ساز و بر روی صندلی نشسته و آن را بنوازید، که این به راحتی شما بستگی دارد. یکی از مزایای نشستن در پشت ساز کاخن و نواختن آن، این است که به شما اجازه میدهد سریعتر به صفحه جلویی و صفحات جانبی، ضربه بزنید و نیازی نیست که پاهایتان را بالا بیاورید.

این آزاد بودن حالت و پوزیشنتان در موقع نواختن این ساز، باعث جذابیت بیشتر کاخن شده است!

تمرین کاخن

تمرین کاخن

کدام تنها و یا صداها را میتوان با کاخن ایجاد کرد

ساز کاخن بطور بالقوه دارای این توانایی است که صداهای مختلفی را تولید کند. تنهایی که با کاخن میتوان ایجاد کرد در زیر شرح داده شده است:

تنهای بم:

اساس و پایه ضرب موسیقی سازهای کوبهای، تنهای بم است. این دسته از تنها را میتوان با ضربه زدن به قسمت میانی تاپا (4 تا 6 اینچی از لبههای بالایی و کناری تاپا) تولید کرد. این قسمت تا اندازهای پایین میرود که یک صدای بیس محکم، متمرکز و تند تولید کند و این دقیقا همان چیزی است که میخواهیم. هرچه از وسط تاپا بیشتر به سمت پایین برویم، صدای بم بیشتری تولید میشود. اما نکته منفی این است که اگر نیاز باشد زیاد پایین بروید، ممکن است تاثیر شدید بر روی آن بگذارید و صدای بم آن ریتم خود را از دست بدهد.

اگر با نوک انگشتان به این قسمتها ضربه بزنید، صدای گرمتر و پرتری ایجاد خواهد کرد. نیازی به ضربههای شدیدی نیست. سریع و آرام ضربه بزنید. اینکار نه تنها پخش صدای بیشتری دارد، بلکه بر صداهایی که تولید میشود نیز تاثیر دارد.

یکی دیگر از انواع ضربههایی که تولید صدای باس میکند، استفاده از ضربه انگشتان بسته به همراه ضربه کف دست بر روی تاپا است. این نوع ضربه نیز ایجاد تن بم، به همان واضحی اما آرامتر میکند.

اگر هم مایل باشید صدای بم اما ظریفی داشته باشید، میتوانید در حالیکه با انگشتان خود به تاپا ضربه میزنید، پاشنههای پای خود را به ساز کاخن تکیه دهید، این روش باعث میشود صدای بم آرامتر و ظریفتری داشته باشید.

آیا یادگیری ساز کاخن سخت است؟

آیا یادگیری ساز کاخن سخت است؟

تنهای زیر:

گوشه های بالایی تاپا که از دو طرف فیکس شده است، ارتعاش کمتری دارد بنابراین صدای چوبی و زیرتری دارد. در کنار آن از صدای اسنر استفاده کنید و صدای اسنر درام کیت را تقلید کنید! این تنهای زیر، در قسمت بالایی تاپا (2 تا 4 اینچی قسمت بالایی تاپا) ایجاد میشوند.

یک روش برای ایجاد صدای زیر این است که در حالیکه کف دستتان به لبه بالای کاخن برخورد میکند، انگشتانتان به تاپا برخورد کند (مانند ضربه سیلی). انگشتان شما باید شل باشند، میتواند از هم دور و یا به هم نزدیک باشند. جاییکه که شما به آن ضربه وارد میکنید، بر روی میزان صدا و زیر بودن آن تاثیر میگذارد و هر چه از گوشهها دورتر باشد میزان بم بودن آن بیشتر میشود.

توصیه کلیدی ما: تسلط بر ضربه سیلی، کاملا دشوار است و نیاز به زمان و تمرین بیشتری دارد، صبر کنید! باید انگشتان شما به صورتی با سطح برخورد کند که صدای ترک خوردن برجسته و مشخصی را بشنوید، حتی به میزان کم!

نوع دیگری از ضربههایی که میتواند در ساز کاخن شما ایجاد صدای زیر کند، این است که انگشتان خود را صاف نگه دارید و به گوشههای بالای تاپا ضربه وارد کنید و اجازه بدهید پژواک ایجاد شود. این ضربه صدای زیر با کیفیتی متفاوت ایجاد میکند که میتواند به نوازندگی شما رنگ و رخ متفاوت دیگر بدهد.

اگر در فضای کوچک بخواهید صدای ظریف و ملایمی داشته باشید، میتوانید با یک یا دو سه انگشت خود به نواحی گوشه بالای تاپا ضربه بزنید. این نوع ضربه صدای زیر ایجاد میکند که صدای غالب نیست. همچنین میتوانید زاویه دستتان را تغییر دهید و صدای متفاوتتری ایجاد کنید.

Pressed Tone:

تن فشرده نوعی صدای بلند ظریف است که با نگه داشتن انگشتان کنار هم و ضربه زدن به گوشه بالا و سپس رها کردن انگشتان بر روی سطح ایجاد میشود. این ضربه یک صدای مرده و منقطع ایجاد میکند که با سایر صدایهای ساز کاخن کاملا متفاوت است.

خرید کاخن نیازمند دقت بالایی می‌باشد. و باید از برند های معتبر آن را خریداری کنید ، ایران پرکاشن متخصص تولید ساز های کوبه ای با کیفیت به همراه یکسال گارانتی تعویض

آموزش کاخن مقدماتی

کاخن یکی از سازهای تازه شناخته شده است و به همین دلیل از آنجایی که منبع آموزشی خاصی برای این ساز وجود ندارد، بروشورهایی با توجه به نیاز هر گروه سنی برای آموزش تهیه شده و سعی شده جامع باشد. در این مقاله طرز نشستن و بیس ضربه را توضیح داده ایم اما برای آموزش کاخن باید با استاد مجرب پیش بروید که ما به شما مووسه موسیقی زریاب را پیشنهاد میکنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا با کاخن آشنا شده و نحوه نشستن روی آن را بیاموزید.

آموزش کاخن چقدر زمان میبرد؟

مانند یادگیری بیشتر آلات موسیقی، علاوه بر حضور مستمر یک استاد متخصص، پشتکار هنرجو یکی از عوامل اصلی یادگیری است، اما به عنوان یک مبتدی معمولاً حدود 6 ماه طول می کشد تا بتوان ملودی های زیبا را بنوازد.

تاریخچه ساز کاخن

کاخن قدمت چندانی ندارد و تاریخ انتشار آن کوتاه است، کولی های آفریقایی-پرویی در ابتدا ریتم را روی جعبه های میوه و همچنین رقص و آواز اجرا می کردند و به مرور گیتار را که جزء جدایی ناپذیر موسیقی فلامنکو است به کار گرفتند. به شکل ساز درآمد و امروز به کاخن تبدیل شد.

کاخن از اواخر قرن 18 توسط آفریقایی-پرویی ها (آفریقایی های پرو تبار) مورد استفاده قرار گرفته است. بردگان آفریقای غربی و مرکزی که به آمریکا آورده شده اند، اصلی ترین وارثان کاخن هستند.

در حال حاضر این ساز در آمریکا، فیلیپین و اسپانیا رایج است. کاخن در دوران برده داری در پرو توسعه یافت و در سال 1850 به اوج محبوبیت خود رسید. در سال های پایانی قرن نوزدهم، نوازندگان کاخن تغییراتی در ساختار و صدای این ساز ایجاد کردند. پس از دوران برده داری، در میان سایر ساکنان آمریکای لاتین، از جمله سفیدپوستان (نسل بعدی استعمارگران اروپایی) محبوب شد.

آموزش کاخن

آموزش کاخن

در مرحله اول باید نحوه نشستن روی ساز را یاد بگیرید

نشستن روی این ابزار را می توان به نشستن روی صندلی تشبیه کرد که البته تفاوت هایی دارد که باید رعایت شود. در غیر این صورت ممکن است در دراز مدت با مشکلاتی مواجه شوید (مانند مشکلات گردن و کمر). اولین نکته ای که در هنگام نشستن روی این ابزار باید به آن توجه کرد این است که پشت شما باید صاف و دست ها روی صفحه باشد.

ساز باید به گونه ای کشیده شود که وقتی از بالا به آن نگاه می شود، صفحه جلویی ساز به وضوح قابل مشاهده باشد. دوستداران و هنرجویان جوان که سن کمی دارند و طبیعتا قدشان کوتاه تر است برای نواختن این ساز زیاد نگران نباشید. نمونه های کوچکتر نیز تولید شده، اما باید توجه داشت که در این صورت ابزار باید بعداً تغییر کند و اندازه بزرگتری داشته باشد. در این صورت باید هزینه بیشتری پردازید بنابراین بهتر است ابزار را از همان ابتدا با همان اندازه استاندارد تهیه کنید. اگر پاهایتان کوتاه تر است می توانید پا را نزدیک یا پشت ابزار قرار دهید.

آموزش کاخن مقدماتی– بیس و باز

دانش آموزان عزیز یادآور می شویم که مهمترین اصل یادگیری هر چیزی تمرین و تکرار است. امیدواریم با پیگیری دوره های آموزشی و تمرینات مستمر شاهد پیشرفت و رشد سطح یادگیری خود باشید.

نکته دیگری که قابل ذکر است این است که ما اساساً نت‌نویسی کلاسیک (Do (C)، Re (D)، Mi (E)، Fa (F)، C (G)، La (A)، C. (B)’ را در سازهای کوبه‌ای انجام می‌دهیم. اما علامت گذاری بر اساس ضرب (ضربه یا ریتم) و مجموعه ای از علائم سنتی است و بر اساس دو خط حامل پایین (به جای 5 خط حامل) نوشته می شود. صدای باس و بالا صدای پایین را پوشش می دهد. بدیهی است که اگر بخواهیم بیس بزنیم، نت خود را در خط پایین می نویسیم، اگر می خواهیم باز بزنیم، نت خود را بالای خط دوم می نویسیم.

کتاب های آموزش کاخن

برای یادگیری ساز ها نیاز به یادگیری از کتاب های نوازندگی داریم. در هر سازی حتی در آموزشگاه ها استادان کتاب هایی را به ما برای تمرین ها و یادگیری ها معرفی میکنند تا بتوانیم از روی آنها بنوازیم و ساز مورد نظر را به طور کامل بیاموزیم. در ادامه 4 تا از بهترین کتاب های آموزش کاخن را برای شما آورده ایم تا با تهیه آن به راحتی ساز کاخن را بنوازید.

  • چهل قطعه برای کاخن

این کتاب یکی از کتاب های آموزش کاخن توسط محمدرضا رئیسی منتشر شده است. چهل قطعه کتاب برای کاخن برای افراد مبتدی و پیشرفته طراحی شده است. محمدرضا رئیسی در خصوص انتشار این کتاب هدف از انتشار را ارتقای سطح موسیقی هنرجویان کاخنی و گسترش توانمندی های آنان دانست. در این کتاب قطعاتی با ریتم های مختلف و تکنیک های متفاوت برای نوازنده برای تمرین ریتم در حین نواختن یک قطعه وجود دارد.

آموزش کاخن

آموزش کاخن

  • لوتوس کاخن

این کتاب ابتدا توسط شرکت لوتوس تهیه و توسط سایت ملودینگ منتشر شده است. این کتاب منبعی عالی برای آموزش ساز کاخن از دیدگاه بین المللی است. این کتاب یکی از بهترین کتاب های آموزش کاخن میباشد.

آموزش کاخن

آموزش کاخن

  • شیوه نوازندگی کاخن

این کتاب شامل دو جلد است و هر دو جلد نوشته محمدرضا رئیسی است. کتاب سبک نوازندگی کاخن 120 صفحه ای جلد اول، ریتم های آمریکای لاتین و آفریقا را پوشش می دهد. جلد دوم شیوه نوازندگی کاخن شامل ریتم های فلامینگواست. این کتاب برای نوازندگان کوبه ای و مبتدیانی که معمولاً کاخن را به عنوان ساز دوم می نوازند مناسب است.

آموزش کاخن

آموزش کاخن

  • کاخن در موسیقی فلامینگو

کتاب دیگری که می توانید برای یادگیری ساز کاخن درخواست دهید، کتاب کاخن در موسیقی فلامینگو اثر بابک بابا ربیع است. کاخن در موسیقی فلامینگو یکی از کتاب های آموزش کاخن است که بسیار پرطرفدار است.

آموزش کاخن

آموزش کاخن

بهترین برند ساز های کوبه ای ایران کدام است؟

ایران پرکاشن بهترین سازهای موجود در بازار را به شما عرضه میکند. با خرید ساز از ایران پرکاشن، تجربه خرید یک ساز کوبه ای بسیار سبک و خوش صدا را داشته باشید و اگر برای خرید ساز های کوبه ای نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید میتوانید از طریق واتساپ با کارشناسان ایران پرکاشن در ارنباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 7 =