مقالات ساز دف

چگونه دف را تمیز کنیم؟

157094698 ایران پرکاشن

چگونه دف را تمیز کنیم؟

در شرایط اقتصادی فعلی تهیه و خرید یک وسیله از حساسیت های اقتصادی خانواده است و ازنکات بسیار حساس نگهداری از آن وسیله است. دف که یکی از انواع سازهای کوبه ای است ساز ی است عرفانی و خیلی  ها بدون وضو به آن دست نمی زنند. به طبع نیاز به نگهداری و دقت دارد.

مراقبت از انواع دف

روش مراقبت و تمیز کردن دف های پوست طبیعی :

دف های با پوست طبیعی به مراتب به مراقبت بیشتری نسبت به دف هایی با پوست تلقی نیاز دارند.

چطور کیفیت پوست دف پوستی رو تشخیص بدیم؟

مطابق ساخت سایر سازهای کوبه ای برای ساختن دف با پوست طبیعی، از پوست حیواناتی همانند گوسفند، بز، آهو و میش استفاده می‌گردد. پوست مناسب پوستی است که کهنه باشد.

برای امتحان، اگر به پوستی آب بزنیم و از آن بوی نامطبوع ساطع نشود، پوست کهنه است.

پوست باید به خوبی دباغی شده باشد، یعنی ضخامت تمام نقاط آن یکسان باشد. برای دباغی پوست نباید از موادی همانند آهک که در صنایع چرم سازی به کار می‌رود، استفاده شود. بلکه باید در آب خوابانده شود و به مرور زمان موها را از پوست جدا نمود. آهک و مواد شیمیایی که در چرم سازی به کار می‌رود، چربی پوست را از بین می‌برند و در صدای آن تأثیر بدی می‌گذارند.

تخفیف ویژه خرید از سایت ایران پرکاشن-min (1)

با محصولات ایران پرکاشن آشنا شوید.

اگر قصد نواختن دف و یادگیری آن را دارید پر اهمیت ترین قدم شما خرید دف خوب است. ساز دفی که انتخاب می کنید نیاز است که دارای بالاترین کیفیت در طراحی کمانه، جنس مقاوم چوب کمانه، وزن بسیار پایین ساز، جنس مناسب پوست برای خروجی صدای بهتر و … باشد.

ساز دف ایران پرکاشن ادعا می کند فوق سبک ترین دف موجود در بازار ایران است و بالاترین کیفیت کمانه و پوست را دارا می باشد. برای اطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

در تمیز کردن دف آن را خیلی گرم نکنید

پوست دف را نباید خیلی گرم کرد چون احتمال پاره شدن پوست وجود دارد. در ضمن، ممکن است در اثر کشیدگی زیاد پوست، کمانه کج شود. گرم کردن پوست، باعث خشک شدن چربی پوست شده و ساز را بد صدا می‌کند.

تا حد ممکن به پوست دف آب نزنید

حتی الامکان نباید به پوست دف آب زد چرا که در دراز مدت، بر کیفیت صدای آن اثر گذار است.

تمیز کردن دف پوست طبیعی با دستمال خیس

برای تمیز کردن دف با دستمال خیس باید ابتدا دستمال را با آب ولرم خیس کرده و تا جایی که می‌توانید دستمال را خشک کنید تا فقط کمی نم آب روی آن بماند. حتی می‌توانید دستمال را در جایی گرم قرار دهید تا فقط نم آب کمی روی آب باقی بماند. باز هم تاکید میکنم که آب زیادی به پوست دف نزنید.


میکروفایبر ایران پرکاشن

میزان عمر پوست دف

میزان عمر پوست دف بسته به نوع نگه داری و تمرین آن می  باشد. در اثر تمرین زیاد ،پوست دف بعد از مدتی پاره میشود. از آن جایی که پوست بافت زنده بوده در برابر رطوبت و سرما و گرما حساس است. سرما یا رطوبت یا هر دو اینها باعث میشوند که پوست شل شود و دیگر صدای مطلوب را نخواهد داشت.

پوست دف از بافتی تشکیل شده است که سابقا زنده بوده و باتغییرات دمایی و رطوبت واکنش نشان میدهد

نحوه نگهداری و تمیز کردن دف تلقي

دف تلقی بر خلاف دف های پوستی حساسیت های بسیار کمتری دارد. (گرچه که صدای سنتی و اصیل دف پوستی را به سختی می‌توان در دف تلقی ایجاد کرد) اما نگهداری از دف تلقی بسیار آسان تر از مدل های دیگر است.

اما برای نگهداری دف های تلقی نیز باید به نکات مهمی دقت کرد که چند مورد از آن را اینجا به شما میگوییم .

  • دف خود را در دمای اتاق نگهداری کنید.
  • به هیچ عنوان نباید مقدار زیادی به دف شما بخورد چراکه به شدت روی صدای آن تاثیر دارد.
  • پوست تلقی نیز در برابر ضربه و اجسام تیز بسیار آسیب پذیر است و باید مدام در کاور نگهداری شود.
  • تا جایی که امکان دارد دف را در اتاق مرطوب نگه داری نکنید چراکه هم کمان آن و هم پوست آن در برابر رطوبت هوا آسیب پذیر است.

تمیز کردن دف تلقی با دستمال خیس

برای تمیز کردن دف تلقی نیازی به سخت گیری های گفته شده برای تمیز کردن دف پوستی ندارید. و برای آن می‌توانید به کمک یک دستمال نم داره ساده پوست دف را تمیز کنید. همچنین با همان دستمال لای زنچیر های دف را نیز گردگیری کنید.

در شستشوی دف های تلقی یا پوستی به هیییییچ عنوان از هیچ کدام از انواع مواد شوینده استفاده نکنید!!!!!

دمای نگهداری از دف:

بهترین دمابرای نگهداری دف های پوستی دمای اتاق و درداخل کاور میباشد.

ایران پرکاشن

رطوبت زدایی و گرم کردن پوست دف:

برای گرم کردن دف بهتر است از تشک های برقی امروزی استفاده کنید ویادر مجاورت بخاری یامنبع حرارت غیر مستقیم قرار دهید و با دست. پوست دف را بخوبی مالش دهید تا گرمای ملایم به تمام قسمت های پوست تقسیم شود

نكات مهم در نگهداري انواع دف

همونطور كه پيش تر اشاره شد، بخش توليد كننده ي صدا در دف پوستي از بافتي تهيه شده كه سابقا زنده بوده بنابراين نسبت به تغييرات رطوبتي و دمايي واكنش نشون ميده .
براي اين كه بهترين بازدهي رو از اين نوع دف به دست بياريم، بهتره سعي بشه كه اين دف در محيط پايداري از لحاظ دما و رطوبت نواخته بشه. مثلا نواختن مداوم اون در معرض جريان هواي سرد و مرطوب (مثلا باد كولر) در مرحله ي اول شل شدن پوست و در مراحل بعدي پارگي اون رو به همراه مياره .
اگر هم شرايط جوي محل زندگي طوري هست كه هميشه هواي مرطوب و شرجي داره (مثل شمال كشور ) بهتره به كل از دف تلقي استفاده بشه كه در برابر تغييرات جوي پايدار و بدون واكنش هست .
همين طور بهتره تا جايي كه مقدور هست دست قبل از تماس با پوست دف كاملا تميز و به خصوص عاري از چربي باشه. چون چربي دست به همراه گرد و خاكي كه در محيط وجود داره به مرور كيفيت پوست و صداي اون رو از بين مي بره و باعث پارگي اون ميشه .

معرفی دف تلقی

دف تلقي در واقع نوع اصيل اين ساز به شمار نمی رود ولي الان به خصوص در همنوازي هاي گروهي كه در برابر چندين ساز ديگه فقط يك يا دو دف نواز وجود داره و نياز به صداي رساتري از دف هست از اين ساز زياد استفاده ميشه و به خاطر همين جايگاه مخصوص خودش رو در نوازندگي سنتي پيدا كرده .

دف تلقي به اين دليل كه بخش اصلي توليد كننده ي صدا در اون از ماده ي مصنوعي ساخته شده نسبت به تغييرات دمايي و رطوبي پايدار هست و نه سرما و رطوبت باعث شل شدن تلق ميشن و نه گرما باعث سفت و كشيده شدن اون .

بنابراين براي استفاده در محيط هايي كه وجود رطوبت در اونها هميشگي هست استفاده از اين دف برتري داره .

به علاوه صداي توليد شده از نواختن اين دف به مراتب بيشتر و بلندتر از دف پوستي هست و به همين دليل در اجراهاي گروهي و همنوازي هاي چندين ساز كاربرد بيشتر داره .
در حالي كه دف پوستي كاربردش بيشتر در همنوازي هاي گروهي دف هست كه تعداد زيادي نوازنده فقط اين ساز رو دارن.

4 نظر در “چگونه دف را تمیز کنیم؟

  1. مژگان سلیمانی گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتتون در مورد نحوه تمیز کردن دف، واقعا عالی بود ❤️❤️

    1. tehranseo گفت:

      ممنون از لطف شما

  2. عرفان گفت:

    دف های طلقی چون معمولا طرح دار هستند یک لایه رنگ یا طرح روی اون ها هست که اگه کوچکترین قطره آبی روش بیوفته اون طرح رو میشوره می‌بره حتی عرق دست نوازنده و اگه کل دف رو بشوره دف مثل شیشه میشه که از یک طرف طرف دیگرش معلومه. با این حال ترجیحا با دستمال نم دار این کار رو نکنید.

    1. tehranseo گفت:

      ممنون از نظر شما عرفان جان خیلی برامون ارزشمند بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 20 =