مقالات ساز دف

چگونه دف تمرین کنیم ؟

بهترین روش تمرین دف، میلاد عباسی نوازنده دف، دف نوازی

بهترین روش تمرین دف

سوالی که برای خیلی از هنرجوهای موسیقی پیش می آید این موضوع است که چگونه با توجه به مشغله هایی که داریم بتوانیم زمان خود را برای تمرین بهتر و با کیفیت تر مدیریت کنیم؟ به عبارتی چگونه دف تمرین کنیم ؟ بهترین روش برای تمرین دف چگونه است؟

خیلی از هنرجوهای موسیقی به دلیل مشغولیت های فراوان ذهنی و کاری و یا به هر دلیلی معمولا در کلاس ها به این نکته اشاره می کنند که برای تمرین کردن زمان نداریم، مشق داریم، درس داریم،  سرکار هستیم، گرفتار نظافت منزل هستیم و از این  دست مشغله ها….

قرار نیست که در این مقاله این مشغولیت های خانواده ها را انکار کنم، نه اصلا. اما دنبال راه حلی هستیم که به وسیله آن بتوانیم با تمام این مسایل به تمرین خود هم برسیم و بتوانیم مسیر پیشرفت خود را در یادگیری موسیقی با سرعت مناسبی ادامه دهیم.

چگونه دف تمرین کنیم ؟

برای یادگیری هر هنری یا کاری یا حتی انجام دادن کارهای روزانه لازم است به چهار نکته خیلی مهم توجه کنید:

۱: برنامه ای بنویسید که کوتاه مدت باشد. یعنی در ابتدا برنامه ی کوتاه مدت بنویسید مثلا برنامه روزانه:

علت این است که انسان در ابتدا خیلی پایبند به برنامه نیست و اگر برنامه ی بلند مدت بنویسد در عمل ممکن است شکست بخورد. شخصی که نمیتواند برنامه ی روزانه اش را درست و منظم انجام دهد چطور میتواند برنامه بلند مدت هفتگی یا ماهانه یا سالانه را انجام دهد؟ پس باید ابتدا خود را به برنامه ی روزانه عادت دهیم.

۲: برنامه باید شامل اهداف کوچک باشد

خیلی از دوستان، در ابتدا آنقدر اهداف بزرگ مینویسند که در عمل هرگز قادر به انجامشان نیستند. پس توجه کنید گه اهداف کوچک و ساده باشد و خیلی کار را سخت نکنید که از برنامه نوشتن دلزده شوید. انسان با واژه شکست هرگز میانه خوبی نداشته پس اجازه ندهید که در هیچ موردی شکست را قبول کنید. پس اهداف کوچک باشد که پایبندی به برنامه شکل بگیرد.

۳: برنامه های خود را حتما یاد داشت کنید

علت این است که به دلیل مشغله های مختلف در روز ممکن است فراموش کنید که در فلان ساعت باید چه کاری انجام می دادید. اما هنگامی که یاد داشت شود هرگز فراموش نمی شود و نظم بسیار خوبی شکل میگیرد. اگر شرایط برای داشتن کاغذ و خودکار در هر مکانی برایتان فراهم نیست می توانید یاد داشت موبایلتان استفاده کنید.

۴: .و در آخر به این نکته دقت کنید که تمام موارد بالا فقط در عمل است که منجر به موفقیت می شود.

خیلی از دوستان در عمل کوتاهی می کنند و خب این مشخص است که در صورت عملیاتی نشدن برنامه هرگز به هدف نمی رسید و باز هم شکست میخورید.

و نکته آخر اینکه اگر به برنامه ساده تان عادت کردید هرگز نگذارید که برای همیشه اهدافتان کوچک بماند یا کوتاه مدت بماند. این فقط برای ابتدای برنامه ریزی بود که باید به خود آسان می گرفتید. زمانش که رسید اهداف را بزرگتر در بلند مدت قرار دهید تا هر روز پیشرفت داشته باشید. باید توجه کنید که هر روزتان باید بهتر از دیروزتان باشد. اگر در روز یک در صد پیشرفت کنید در پایان سال ۳۶۵ درصد نسبت به روز اول پیشرفت داشته اید.

تخفیف ویژه خرید از سایت ایران پرکاشن-min (1)

با محصولات ایران پرکاشن آشنا شوید.

اگر قصد نواختن دف و یادگیری آن را دارید پر اهمیت ترین قدم شما خرید دف خوب است. ساز دفی که انتخاب می کنید نیاز است که دارای بالاترین کیفیت در طراحی کمانه، جنس مقاوم چوب کمانه، وزن بسیار پایین ساز، جنس مناسب پوست برای خروجی صدای بهتر و … باشد.

ساز دف ایران پرکاشن ادعا می کند فوق سبک ترین دف موجود در بازار ایران است و بالاترین کیفیت کمانه و پوست را دارا می باشد. برای اطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

اولین نکته

 به خاطر صدای بلند این سازها زمان مناسبی را برای تمرین در نظر بگیرید

به دلیل صدای بلندی  که این ساز دارد، برای انتخاب زمان تمرین این ساز یعنی دف در همان ابتدای کار با چالش روبرو می شوید.

طبیعتا ناگفته مشخص است که برای تمرین دف صبح زود و یا انتهای شب زمان مناسبی برای تمرین نیست.

و بسیار باید به این موضوع دقت کنید چرا که ممکن است این سر وصدای تمرین ما در ابتدا باعث آزار و اذیت دیگران شود و همین مورد، انگیزه و انرژی ما را برای ادامه ی کار و تمرین خوب کم کند.

پس در انتخاب زمان تمرین خود دقت کنید که به دلیل زود بودن یا دیر وقت بودن اسباب مزاحمت را برای اطرافیان ایجاد نکنیم.

دومین نکته 

مدت زمان تمرین را متناسب با سطح نوازندگی خود انتخاب کنید.

بسیار در کلاس ها و یا از هنرجویان اساتید شنیده ام که برای مثال می بایستی برای پیشرفت خوب در زمینه موسیقی روزانه چندین ساعت با تمرکز برای تمرین زمان بگذاریم. بله کلیات این حرف درست است. اما برای هنرجویی که به فرض مثال جلسه ی چهارم و یا پنجم خود را در کلاس دف و یا هر ساز دیگری میگذراند توانایی این مدت زمان تمرین را دارد؟ و آیا می شود که با فشار و زور افراد را پشت ساز نشاند و آن ها را وادار به تمرین کرد؟ و در نهایت به فرض این که بشود این کار را انجام داد، آیا این کار بازدهی لازم را برای پیشرفت و ماندگاری هنرجو دارد؟

پس دقت کنید اگر زمانی را میخواهید برای تمرین کردن دف انتخاب کنید همیشه سطح توانایی خود را در نظر بگیرید و بر اساس آن زمان بندی برای تمرین خود انجام دهید.

مثلا می توانید اگر ابتدای مراحل یادگیری هستید روزانه زمانی معادل ده تا بیست دقیقه را برای تمرین خود انتخاب کنید. و اگر حدود ۶ ماه تا یکسال است که به کلاس موسیقی می روید زمانی معادل نیم ساعت کافی است.

خرید دف خوب برای داشتن بهترین تمرین

خرید دف خوب یک نکته بسیار مهم در امر تمرین است. اگر دف های نامناسب یا سنگین استفاده کنید به شدت باعث خستگی دست های شما می شود و بازدهی مناسب خود در تمرین را از دست خواهید داد. همچنین اکثر دف های خوب بازار که کیفیت مرغوبی دارند به دلیل ارائه توسط واسطه های زیاد قیمت های بسیار بالایی دارند. ایران پرکاشن با تولید با کیفیت ترین ساز های ممکن و ارائه آنها با کمترین قیمت ممکن در بازار به شما نوازندگان بزرگوار در خرید بهترین دف کمک کند. کیفیت تنها تبلیغ ماست …

سومین نکته

مدت زمانی را انتخاب کنید که هر روز بتوانید تمرین کنید

بهتر است مدت زمانی را برای تمرین خود انتخاب کند که بتواند هر روزه از پس آن بر بیاید . تصور کنید که ما از خودمان انتظار داریم که روزانه دو ساعت تمرین خوب و مفید داشته باشیم. به نظر شما آیا اگر هیچ موقع به این زمان تمرین یعنی روزانه دو ساعت نرسیم فایده ای دارد؟ یا این که اگر مثلا به زور در هفته یکی یا دو روز بتوانیم این مدت زمان دو ساعته را تمرین کنیم باز هم فایده ای دارد؟ واضح است که انتظارات ما هیچ موقع نمی توانند جای واقعیت و فعالیت اصلی ما را بگیرند. انتظاری که به مرحله ی اجرا نرسد  هیچ ارزشی ندارد.

نکته ای که در این قسمت بسیار قابل اهمیت است این است که اگر بتوانیم روزانه به صورت مرتب زمانی معادل ده دقیقه تمرین دف  و یا هر ساز دیگری را داشته باشیم خیلی کارآمد تر و بهتر است از زمانی که برای مثال در هفته فقط یک روز آن هم به صورت فشرده یک ساعت را تمرین کنیم. روزانه ده دقیقه تمرین در طولانی مدت بسیار موثر تر است.

چهارمین نکته 

آموزش تمرین دف

 اگر یک روز برنامه تمرینی شما به آن صورت که دوست داشتید اجرا نشد نگران نشوید و اگر برایتان امکان دارد در روز بعد آن را جبران کنید.

بسیاری از هنرجویان را می بینم که اگر یک یا دو روز از زمان تمرین خود را نتوانند دقیقا عین آن چیزی که برنامه ریزی کردند پیش ببرند کلا آن را کنار گذاشته و بیخیال می شوند. که این کار بدترین ضربه را به مسیر یادگیری شما می زند.

اگر یک روز به هر دلیل تمرین نکردید خود را نگران نکنید،به خودتان استرس وارد نکنید و یا گفت و گوهای درونی منفی را نسبت به خود انجام ندهید. به جای آن برنامه ریزی کنید که فردا مقداری از تمرین را جبران کنید. به همین راحتی.

اگر نکته ی قبلی را هم با دقت خوانده باشید و از آن تکنیک برای مشخص کردن زمان تمرین خود استفاده کنید بعید می دانم به این مرحله برسید که بخواهید تمرین را جبران کنید. چون شما باید برای تمرین بهتر کمترین زمان ممکن را که مطمئن هستید از پس آن برمیایید را انتخاب کنید در این صورت هیچ گاه با این مشکل مواجه نمی شوید که نتوانید در یک روز تمرین تنبک یا دف خود را انجام دهید.

پنجمین نکته 

چگونه دف تمرین کنیم ؟

حتما مدت زمان تمرین خود را یادداشت کنید.

حتی اگر روزی ده دقیقه برای تمرین خود وقت میگذارید حتما آن را کنار کتاب آموزشی دف خود یادداشت کنید و یا در یک دفترچه ی جداگانه یادداشت کنید.

خیلی از هنرجویان را میبینم که پیشرفت خود را در مقابل تعداد جلساتی که به کلاس آمده اند در نظر می گیرند نه بر اساس مدت زمانی که تمرین خود را انجام داده اند.

گویا تصورشان بر این است که هر کس که تعداد جلسات بیشتری را به کلاس آمده و بیشتر هزینه کرده می بایست حتما در زمینه دف موفق تر بشود. باید بگویم که اگر این گونه به آموزش خود نگاه کنید هیچ موقع موفق نمی شوید و علاوه بر موفق نشدن حس ناامیدی و کاهش عزت نفس به شما آسیب خواهد زد.

اما اگر در دفترچه ای تمام مدت زمان هایی را که برای تمرین ساز خود که می تواند دف باشد وقت میگذارید را یاد داشت کنید آن وقت بر اساس زمانی که تمرین کردید از خود انتظار دارید نه به اندازه ای که به کلاس رفته اید .

احتمال دارد شما شش ماه به کلاس بروید ولی به هردلیلی نهایتا ۴ یا ۵ ساعت در این ۶ ماه بیشتر به تمرین نپرداخته باشید. در صورتی که برای نتیجه ی خوب در این شش ماه مثلا می بایست ۳۰ تا ۴۰ ساعت تمرین انجام میدادید. و  اگر میخواهم بیشتر و سریع تر پیشرفت کنم باید مدت زمان تمرین خود را افزایش دهم.

در آخر این نکات را به صورت لیست وار برای شما عزیزان میاورم تا یک بار دیگر این مطالب را برای هم مرور کنیم

یک: به خاطر صدای بلند این ساز زمان مناسبی را برای تمرین در نظر بگیرید

دو: زمان تمرین را متناسب با سطح نوازندگی خود انتخاب کنید.

سه: مدت زمانی را انتخاب کنید که هر روز بتوانید تمرین کنید.

چهار: اگر یک روز برنامه تمرینی شما به آن صورت که دوست داشتید اجرا نشد نگران نشوید و اگر برایتان امکان دارد در روز بعد آن را جبران کنید.

پنج: حتما مدت زمان تمرین خود را یادداشت کنید.

دف خطاطی خردلی (مدل هیچ) ایران پرکاشن

25,000,000 ریال
  • هنرمند خطاط : پونه دیزجیان
  • کمانه تیکه ای چوب روسی
  • کمانه : 5
  • پوست کالک کره ای
  • چاپ دستی ، چاپ سرد
  • کوک لا و سی
  • حلقه دوبل و بدون ریزش

دف خطاطی خردلی ( مدل مولانا ) ایران پرکاشن

25,000,000 ریال
  • هنرمند خطاط : پونه دیزجیان
  • کمانه تیکه ای چوب روسی
  • کمانه : 5
  • پوست کالک کره ای
  • چاپ دستی ، چاپ سرد
  • کوک لا و سی
  • حلقه دوبل و بدون ریزش

دف خطاطی سرمه ای ( مدل مولانا ) ایران پرکاشن

25,000,000 ریال
  • هنرمند خطاط : پونه دیزجیان
  • کمانه تیکه ای چوب روسی
  • کمانه : 5
  • پوست کالک کره ای
  • چاپ دستی ، چاپ سرد
  • کوک لا و سی
  • حلقه دوبل و بدون ریزش

دف خطاطی قرمز ( مدل مولانا ) ایران پرکاشن

25,000,000 ریال
  • هنرمند خطاط : پونه دیزجیان
  • کمانه تیکه ای چوب روسی
  • کمانه : 5
  • پوست کالک کره ای
  • چاپ دستی ، چاپ سرد
  • کوک لا و سی
  • حلقه دوبل و بدون ریزش

دف خط و تذهیب (مدل هو)

50,000,000 ریال
  • هنرمند خط و تذهیب : مریم علی اکبری
  • طرح پوست سرمه ای مات
  • کمانه تیکه ای چوب روسی
  • کمانه : 5
  • پوست کالک کره ای
  • چاپ دستی ، چاپ سرد
  • کوک لا و سی
  • حلقه دوبل و بدون ریزش

دف سایلنت ip

9,500,000 ریال

این ساز دارای تمامی شرایط ساز دف میباشد ((بدون هیچگونه صدایی)) این ساز از نوعی پارچه توری مخصوص و بسیار مقاوم ساخته شده است که برای نوازندگی در آپارتمان ها و اماکنی که نمی‌توان با ساز معمولی نواخت کاربرد دارد تمرین روزانه با این ساز بسیار در پیشرفت هنرجویان مفید میباشد

دف لاکچری ip طرح شمس

9,800,000 ریال

دف سرمه ای مات آی پی پلاس ایران پرکاشن، طرح پوست طبیعی خورشیدی ساخته شده از پوست کالک کره ای با کمانه تیکه ای چوب روسی (قطر 5) ساخته شده است. کوک این دف لا و سی بوده و حلقه های آن دوبل و بدون ریزش می‌باشد.

دف لاکچری ip طرح صد برگ

9,800,000 ریال

دف سرمه ای مات آی پی پلاس ایران پرکاشن، طرح پوست طبیعی خورشیدی ساخته شده از پوست کالک کره ای با کمانه تیکه ای چوب روسی (قطر 5) ساخته شده است. کوک این دف لا و سی بوده و حلقه های آن دوبل و بدون ریزش می‌باشد.

دف سرمه ای مات ip+ (آی پی پلاس)

9,000,000 ریال

دف سرمه ای مات آی پی پلاس ایران پرکاشن، طرح پوست طبیعی خورشیدی ساخته شده از پوست کالک کره ای با کمانه تیکه ای چوب روسی (قطر 5) ساخته شده است. کوک این دف لا و سی بوده و حلقه های آن دوبل و بدون ریزش می‌باشد.

دف خردلی مات ip+ (آی پی پلاس)

9,000,000 ریال

دف خردلی مات آی پی پلاس ایران پرکاشن، طرح پوست طبیعی خورشیدی ساخته شده از پوست کالک کره ای با کمانه تیکه ای چوب روسی (قطر 5) ساخته شده است. کوک این دف لا و سی بوده و حلقه های آن دوبل و بدون ریزش می‌باشد.

دف قرمز مات ip+ (آی پی پلاس)

9,000,000 ریال

دف قرمز مات آی پی پلاس ایران پرکاشن، طرح پوست طبیعی خورشیدی ساخته شده از پوست کالک کره ای با کمانه تیکه ای چوب روسی (قطر 5) ساخته شده است. کوک این دف لا و سی بوده و حلقه های آن دوبل و بدون ریزش می‌باشد.

دف خورشیدی ip+ (آی پی پلاس)

9,800,000 ریال

دف آی پی پلاس ایران پرکاشن،  طرح پوست طبیعی خورشیدی ساخته شده از پوست کالک کره ای با کمانه تیکه ای چوب روسی (قطر 5) ساخته شده است. کوک این دف لا و سی بوده و حلقه های آن دوبل و بدون ریزش می‌باشد.

دف ویژه ip طرح ساده

7,500,000 ریال

دف ویژه ایران پرکاشن، ساخته شده از پوست کالک کره ای با کمانه فوق سبک (قطر 4.7) ساخته شده است. کوک این دف لا و سی بوده و حلقه های آن دوبل و بدون ریزش می‌باشد.

9 نظر در “چگونه دف تمرین کنیم ؟

  1. سارا گفت:

    خیلی مقاله خوبی بود همیشه برام سوال بود که چطور دف تمرین کنم ؟

    1. tehranseo گفت:

      خوشحالیم که براتون مفید بوده دوست عزیز

  2. مهدی عباسی گفت:

    خیلی مقاله جامع و خوبی برای تمرین دف بود

  3. آرزو قنادرنجبر گفت:

    مطلب آموزنده ای بود
    من موقع دف زدن دستم ناخودآگاه به سمت بالا حرکت میکنه چکار کنم این مشکل برطرف بشه؟

    1. tehranseo گفت:

      بالا رفتن ساز فقط دلیل بر اسپاسم و سفت کردن عضله دست چپ هست و باید سعی کنید اسپاسمتون رو از بین ببرید …اگر همیشه نشسته مینوازید سعی کنید ایستاده تمرین کنید و یا قدم بزنید و بنوازید تا اسپاسمتون کمتر بشه

  4. نوا گفت:

    سلام من تمام ریتما رو میزنم ولی اصلا نمیتونم ریز بزنم و دف بدون ریز اصلا برام معنی نداره هر چه قدرم تمرین میکنم نمیشه چی کار کنم 🙁

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − شانزده =