مقالات ساز دف

ساز دف چگونه ساخته می‌شود؟

دف چگونه ساخته میشود؟

دف چگونه ساخته می‌شود؟

بهترین نوع دف، دفهایی است که در فصل بهار از پوست حیوانات تهیه می شود. بدنه دف از چوب است که پوست حیوان یا پلاستیک روی آن کشیده شده و با گل میخ ها ثابت می شود. به طور کلی، ساز دف از چهار بخش تشکیل شده است. کلاف اصلی، پوست، حلقه ها و گل میخ ها تشکیل می شود که در کنار هم چنین ساز ملودیکی را تشکیل می دهند. پوست نقش مهمی در این ساز دارد. ساخت این ابزار با پوست مصنوعی مزایای خود را دارد، به عنوان مثال:

  • ضخامت سطح پوست دف یکسان است.
  • کوک ثابتی دارد.
  • مواد کششی و ساختمانی در سراسر پوست یکسان است.
  • چون رطوبت را جذب نمی کند، حالت خود را تغییر نمی دهد.
  • بوی نامطبوع ندارد.
  • توسط باکتری ها و میکروب ها تجزیه نمی شود.
  • ارزش آن به دلیل اینکه کیفیت پوست افت نمی کند کاهش نمی یابد.
  • کمانه به دلیل کشش پوست خم نمی شود.

حیواناتی مانند گوسفند، بز، آهو و گوسفند به طور کلی برای ساختن دف از پوست حیوانات استفاده می شود. پوست قدیمی برای این کار مناسب تر است. می توانید روی پوست آب بریزید تا ببینید کهنه شده است یا نه، اگر بوی نامطبوع ندهد، پوست پیر شده است، تمام سطح پوست باید یکسان باشد، از موادی مانند آهک استفاده نشود.

در صنعت پوست برای برنزه کردن پوست. پوست دف نباید زیاد گرم شود زیرا احتمال پارگی و آسیب وجود دارد. در آخر باید اضافه کنیم که هرگز دف را روی آتش (گرمای مستقیم) گرم نکنید، از آفتاب یا تشک برقی استفاده کنید.

ساختار و اجزای دف

دف ترکیبی دایره ای از چوب، پوست و زنجیر است که با ضربه زدن به انگشتان، زیباترین صداها را ایجاد می کند. در این قسمت به بررسی اجزای این ساز می پردازیم:

کلاف اصلی

استوانه ای کوتاه است که از چوب بید ساخته شده است. سر و انتهای کلاف با یک برش زاویه ای به نام برش فارسی به هم متصل می شوند. کلاف اصلی را کمانه یا چمبر یا طوقه نیز می گویند. سیم پیچ اصلی بین 5 تا 6.5 سانتی متر عرض دارد. دف از نظر عرض کلاف به دو دسته یقه پهن و یقه باریک تقسیم می شود. اغلب افراد با دستان کوچک از دف با گردن باریک استفاده می کنند.

قطر کمانه معمولا بین 50 تا 55 سانتی متر است. چوب کلاف روی قسمتی که پوست چسبیده است به آرامی تراشیده می شود تا ضخامت آن کمتر از طرف دیگر باشد. ضخامت قسمت باریکتر معمولاً 1.5 سانتی متر است در حالی که طرف دیگر بین 2 تا 3 سانتی متر است.

به طور کلی کلاف دف به دو نوع یک کمه و دو کمه تقسیم می شود. دف در واقع از یک لایه چوب به ضخامت 1.5 سانتی متر ساخته شده است. همانطور که از نامش پیداست، دف دو کمه از دو لایه چوب به هم فشرده ساخته شده است. ضخامت نهایی دو لایه تقریباً مشابه نوع تک لایه است. کمانه تک به طور کلی سبک تر است و دوام بیشتری نسبت به کمانه دوبل دارد.

پوست

پوست مورد استفاده در ساخت ابزار می تواند طبیعی یا مصنوعی باشد. پوست طبیعی معمولا کیفیت بالاتر و در نتیجه قیمت بالاتری دارد. در ساخت دف از پوست حیواناتی مانند بز کوهی، گوسفند، بز، آهو و میش استفاده می کنند. استفاده از پوست بز و گوسفند باعث می شود دف صدای بهتری داشته باشد. به طور کلی هر چه پوست پیرتر باشد صدای ساز بهتر می شود.

اگر می خواهید با پوست طبیعی دف درست کنید، دقت کنید که ضخامت آن در تمام سطح پوست یکسان باشد.

پوست طبیعی ممکن است بهتر باشد، اما دف های پوست مصنوعی معمولا طرفداران بیشتری دارند. زیرا پس از استفاده از پوست طبیعی ساز، رطوبت جذب نمی شود و تغییر حالت و مشکلات دیگر ایجاد نمی شود.

دف چگونه ساخته میشود؟

دف چگونه ساخته میشود؟

حلقه

حلقه ها یا زنجیرها دایره هایی هستند که از برنج، آهن یا مس ساخته شده اند. قطر حلقه معمولاً 1.5 سانتی متر است. این حلقه ها به صورت زنجیره ای سه تایی یا چهارتایی به یکدیگر متصل شده و با قلاب به کلاف متصل می شوند. فاصله بین حلقه ها حدود 3 سانتی متر است. البته باید به یاد داشته باشید که همه دفها زنجیر ندارند. به دفهای زنجیری دف زنگی می گویند.

قلاب

قلاب ها محل اتصال حلقه به کمانه هستند و با زاویه به دیواره داخلی کمانه متصل می شوند. قلاب معمولاً از آهن یا فلز مس ساخته می شود. فاصله بین هر قلاب و قلاب مجاور 3 سانتی متر است و همه قلاب ها 3.5 سانتی متر از پوست فاصله دارند.

گل میخ

گل میخ ها به شکل پونز هستند و برای نگه داشتن پوست روی کمانه استفاده می شوند. میخ ها از برنج، آهن یا مس ساخته می شوند و در دیواره بیرونی طاق قرار دارند.

جا دستی

برش نیم دایره ای پشت سیم پیچ را شستی می گویند. همانطور که از نام آن پیداست، این قسمت جایی است که انگشت شست نوازنده قرار دارد.

مراقبت از پوست دف

دف از آن دسته سازهایی است که در مقابل صدایی قوی و بلند بسیار حساس یا شاید شکننده و ظریف است. البته نگران نباشید، نکاتی وجود دارد که در این مقاله به آن ها اشاره کرده ایم که اگر آنها را رعایت کنید، ساز تا مدت ها با صدایی با کیفیت و زیبا به حیات خود ادامه می دهد.

مراقب باشید که دستگاه خود را بیش از حد گرم نکنید!

اگر فکر می کنید که گرم کردن ساز همیشه به بهبود صدا و کیفیت ساز کمک می کند، در اشتباه هستید. در واقع نوازنده دف را نباید افزایش داد. این باعث پارگی یا کشش بیش از حد پوست طبل و تاب برداشتن کمانه می‌شود. همچنین گرما باعث خشک شدن روغن های روی پوست و بدتر شدن صدای ساز شما می شود. اگر تصمیم به گرم کردن دستگاه دارید، آن را مستقیماً در مقابل حرارت قرار ندهید.

نتیجه سفت شدن پوست و به دنبال آن شل شدن ناگهانی است. گاهی اوقات ممکن است ساعت ها طول بکشد تا پوست به حالت طبیعی خود بازگردد. علاوه بر این، پوست ممکن است پاره شود یا بسوزد. در حالی که ساز در حال گرم شدن است، پوست دف را نوازش کنید، در واقع باید دست خود را روی تمام سطح پوست بکشید. این باعث پخش شدن گرما روی سطح پوست می شود.

دشمن اصلی سازهای کوبه ای سرما و رطوبت است.

هوای سرد یا برعکس باعث شل شدن پوست می شود. البته در این حالت ساز باید گرم شود اما بعد از مدتی قرار دادن ابزار در مقابل کولر ممکن است باعث پارگی پوست شود.

به یاد داشته باشید که ساز شما در گذشته زندگی می کند

از آنجایی که پوست مورد استفاده در تولید دف یک بافت زنده است، طبیعی است که به گرما و سرما حساس باشد. یادآوری این نکته به شما کمک می کند که دستگاه را در معرض نوسانات دمایی بالا قرار ندهید. به طور کلی دمای مناسب برای نگهداری ساز دمای اتاق است.

علاوه بر این، کثیفی و روغن می تواند باعث کثیفی و آسیب به پوست شما شود و همچنین به پوست شما آسیب برساند. همیشه قبل از نواختن ساز دست های خود را بشویید تا کثیفی و روغن روی دست ها به ساز آسیب نرساند. البته مطمئن شوید که دستانتان کاملا خشک شده باشد.

بهترین برند دف ایران کدام است؟

ایران پرکاشن بهترین دف های موجود در بازار را به شما عرضه میکند. این دف به دلیل فوق سبک بودن کمانه و داشتن پوست کالک کره ای، موجب ایجاد یک دف بسیار سبک و خوش صدا برای شما میشود. با خرید دف از ایران پرکاشن، تجربه خرید یک دف بسیار سبک و خوش صدا را داشته باشید و اگر برای خرید دف با کیفیت نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید میتوانید از طریق واتساپ با کارشناسان ایران پرکاشن در ارنباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + بیست =